donderdag 16 juli 2015

De vierkante oogst

Aiaiai... weer zolang geleden dat ik een blogbericht geschreven heb.

De naaikriebels zijn er nog steeds, maar ik ben er al lang niet meer in geslaagd om mij achter mijn naaimachine te zetten.

In de moestuin is er echter wel gewerkt! Pure ontspanning hoewel ik de kriebels krijg van die krioelende en kruipende insecten en geleedpotigen.


Het ziet er voor het moment vrij kaal uit, maar we hebben al een hele goede oogst gehad!

Wat hebben we al geoogst:
- 3 x Snijbiet (telkens 2 ruime porties)
- 1 grote courgette
- 3 x lente-ui
- 2 stevige spitskolen (telkens +/- 3 porties per kool)
- 4 grote venkels, waarvan eentje voor buurvrouw Sarah
- kervel
- thijm
- munt

De oregano kende een late start, maar groeit nu stilaan wel. De paprika heeft ondertussen ook een groeischeut gekregen en er hangen een 4-tal paprikaatjes aan.
En hoewel we al 1 enorme courgette geoogst hebben, lijken de volgende vruchten niet goed te groeien. Een beetje afwachten nog, want ook deze is traag uit de startblokken geschoten en groeit absoluut niet naar de lege ruimte die ik voorzien had.

Maar zeg nu zelf, dat is toch best een grote oogst voor 1 m²!

Wat gaan we nog planten/zaaien:
In de 2 lege vakken links, ga ik worteltjes zaaien. Ik heb gekozen voor Aveve 10475 Flyaway F1 hybride met een natuurlijke weerstand tegen de wortelvlieg.
Achteraan zal ik struikboterboontjes planten. Een beetje uit nostalgie, want wij aten dat vroeger steeds met een gebakken eitje!
Door de struikbonen achteraan te zetten, kunnen ze wat extra gebruik maken van de lege vakken ernaast om te groeien.

Ow ja, vierkante moestuinen zijn hot & happening in Vlaanderen! Neem maar een kijkje op LibelleTV of De Vierkante Eter in 1000 Zonnen (elke dinsdag en donderdag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...